• База знань
  • /
  • Блог
  • /
  • Wiki
  • /
  • ONLINE CHAT
+380 (44) 364 05 71

Стаття також доступна російською (перейти до перегляду).

Як вибрати розширення домену: повний покроковий посібник

Вступ

Не має значення, який у вас сайт: особистий блог, сторінка власної пекарні чи великий інтернет-магазин, — вашою унікальною адресою в інтернеті є домен. І якщо ім’я домену можна порівняти з назвою бренду, то розширення асоціюється з поштовим індексом. Існує справедлива думка, що розширення, крім головної функції, має надавати трохи більше інформації про ваш сайт.

На початку ери Інтернету можливості були вкрай обмежені. У 1984 році Управління з присвоєння номерів Інтернету (IANA) створило перші шість доменних розширень: .com, .edu , .gov , .mil , .org і .net . Зараз в Інтернеті існує майже 1600 доменів верхнього рівня для інтернет-адрес, і цей перелік поповнюється. Розповімо, як орієнтуватися у цьому різноманітті та зробити дійсно вірний вибір.

Що таке розширення домену?

Говорячи простими словами, це комбінація символів після крапки у вебадресі. П’ять найпоширеніших у світі доменних розширень: .com, .net, .org, .co та .us. Популярне в Україні — .ua, а для локальних київських сайтів - kyiv.ua.

Згідно з Verisign, станом на перший квартал 2022 року у доменах верхнього рівня .com та .net було зареєстровано 174,7 мільйона доменних імен. В умовах такої конкуренції всі більш-менш прості слова для імен вже використані. Тож концентруватись виключно на цих зонах не варто.

Як розширення домену можуть допомогти брендингу компанії?

Люди люблять обирати, і кожен робить це по-своєму. Важливо одне: ніхто нічого не купує наосліп. Тож до вибору імені теж треба ставитись відповідально. Тим паче, що це — елемент вашої присутності в Інтернеті. Очевидно, що ваша цільова аудиторія може судити про вас чи ваш бренд як за іменем домену, так і за розширенням. Тож не дуже мудро, наприклад, реєструвати сайт піцерії на розширенні .edu, призначеному для освітніх закладів. Розширення домену має відображати суть бренду.

Чи може доменне розширення допомогти у просуванні?

За словами Джона Мюллера з Google, станом на січень 2022 року всі домени є рівними у плані пошукової оптимізації. Однак, оскільки домени .com продовжують наповнювати ринок, нові та унікальніші доменні розширення можуть у якийсь момент піднятися на вершину. Це може статися тому, що людям подобається їх новизна та тематична направленість. Тож користувачі своєю поведінкою можуть дати відповідний знак пошуковим системам.

Якщо компанія має домен і розширення домену, які легко запам’ятати, ймовірність бажання перейти на сайт значно зростає. І якщо користувачі шукають щось конкретне (наприклад, діаманти), ювелірна компанія з доменним іменем jewelrystore.diamonds може отримати більше відвідувачів, ніж компанія з доменним іменем jewelrystore.com: просто через специфіку розширення домену.

Що таке TLD?

Це те саме, що розширення домену. Домен верхнього рівня, або TLD — це частина, розташована праворуч від крапки. У доменному імені example.com саме .com є доменом верхнього рівня (він же доменним розширенням).
Існує кілька типів доменів верхнього рівня, але три з них найпоширеніші: gTLD, ccTLD і sTLD.

Домен верхнього рівня з кодом країни (ccTLD)

ccTLD призначені для окремих країн, суверенних держав і територій. Зазвичай вони складаються лише з двох літер, наприклад .ua для України, .au для Австралії, .fr для Франції тощо.

Деякі з цих доменних розширень мають суворі правила, які забороняють будь-кому реєструвати їх. Така норма діє в Україні: отримати доменне розширення .ua можуть лише власники зареєстрованої торгової марки (і ім’я домену має співпадати з назвою бренду).

Винятками є .co для Колумбії та .ly для Лівії: будь-хто може зареєструвати ці ccTLD. Подібним чином .fm — доменне розширення для Мікронезії — неофіційно використовується FM-радіостанціями та подкастами.

Спонсорований домен верхнього рівня (sTLD)

sTLD мають спонсора, що представляє певну спільноту, яку обслуговує домен. Це, наприклад, .gov для урядових сайтів, .post для поштових служб і .mil для військових вебсайтів. Як і ccTLD, ці доменні розширення мають дуже суворі правила щодо власності.

А от третій тип доменів верхнього рівня — загальні домени верхнього рівня (gTLD) — мають найбільший потенціал брендингу для власників бізнесу.

Що таке gTLD?

Це доменні розширення, які не прив’язані до кодів країн або регіонів, не потребують представників і не завжди мають обмеження щодо того, хто може ними володіти.
Деякі приклади загальних доменів верхнього рівня:

  • .shop: це може бути ідеальним для електронної комерції;
  • .club: для програми лояльності або спільноти;
  • .work: для онлайн-дошки вакансій;
  • .stream або .live: для сайту, який проводить прямі трансляції;
  • .blog: очевидний вибір для блогів;
  • .guru: може бути корисним для приватних сайтів експертів;
  • .online: це слово, яке однаково розуміють носії 24 мов. Чудовий вибір для міжнародного проєкта.

І це далеко не все! Існує майже безмежна кількість описових доменних розширень — як-от .lawyer, .careers і .tips, які дають можливість зареєструвати домени, що ідеально представляють суть бізнесу.

Чи може розширення домену доповнити брендинг?

Станом на 2022 рік у базі даних кореневої зони Управління з присвоєння номерів Інтернету (IANA) налічується майже 1600 доменних розширень. Якщо ви намагаєтеся знайти правильне ім’я та домен для свого бізнесу, це може бути гарною новиною для вас. Не обмежуючись більш традиційним доменом верхнього рівня, як-от .com (хоча це все ще найпопулярніше та впізнаване розширення домену), ви можете надати сайту максимально точну характеристику.

Цікаво, що за даними компанії Statista, серед доступних варіантів нових gTLD станом на червень 2022 року найпопулярнішим доменом є .xyz , на який припадає приблизно 16,71% ринкової частки. Це означає приблизно 5,05 мільйона реєстрацій. Трохи відстає .online з часткою ринку 7,13% , а .top і .shop займають 6,4% і 4,15% відповідно.

Приклад використання зони top для мінімаркетів

Мінімаркет unimarket.top

Але є й інші розширення, які можуть особливо зацікавити власників бізнесу. Мова йде про .app , .shop , .menu , .jewelry і навіть .pizza. Якщо ви, наприклад, фрілансер або консультант, доменне розширення .me стане чудовим вибором.

Приклад сайту з продажу автознаків в зоні shop

Магазин автономерів avtoznak.shop

Ось інший приклад: до gTLD компаніям доводилося реєструвати громіздкі імена на кшталт BikeShopOnline.com. Тепер можна скоротити це ім’я до Bike.shop.

Використання короткого імені в зоні shop

Студія іконопису lavra.shop

Чи досить цього аргументу, щоб зареєструвати ім’я не у популярній доменній зоні, а в нішевій? Розглянемо інші причини.

Брендування та неймінг

Використання одного з нових розширень домену дозволяє підкреслити специфіку сайту. З іншого боку, .com настільки вкорінився в нашій психіці, що клієнти можуть не запам’ятати вебадресу, яка не закінчується на це розширення.

Але в міру того, як стає доступним все більше нових розширень, аудиторія звикає до альтернативних адрес. Тим паче, що більшість з них легко запам’ятати. Шукаєте піцу сьогодні на вечерю? Перейдіть на вебадресу .pizza і зробіть вибір!

Але будемо об’єктивними: на сьогодні .com усе ще може бути найкращим варіантом, якщо потрібне ім’я у цій зоні доступне. А якщо ні — не зволікайте і реєструйте нове розширення. Навіть якщо у вас уже є адреса .com, ви можете розглянути gTLD розширення як альтернативну вебадресу.

Захист вашого бренду

Тим, у кого вже є адреса у популярній доменній зоні, можливо, варто додати додаткові розширення домену, щоб захистити свій бренд. Це зменшить можливості шахраїв, які скуповують альтернативні адреси, реєструють їх на відомі торгові марки та маніпулюють аудиторією. Але треба реєструвати лише ті адреси, які справді стосуються бізнесу.

Використання розширень для маркетингу та залучення клієнтів

Розширення домену мають цінність для креативних маркетингових кампаній і охоплення нової аудиторії. Розглянемо деякі способи.

Програми лояльності

Якщо ви маркетолог або власник малого бізнесу, ви можете використовувати нові доменні розширення для програм лояльності. Припустімо, що ваш бізнес — місцева кав’ярня Fresh, і ви щойно запустили програму лояльності клієнтів. Ви реєструєте доменне ім’я .club — наприклад, fresh.club — і пов’язуєте його зі своїм існуючим вебсайтом. Ви також можете створити картки лояльності з цим доменом, який легко запам’ятати.

Приклад використання сайту в зоні club для студії депіляції

Студія краси sugarwax.club

Сприяння продажам

Чи бере ваша компанія участь у розпродажах Чорної п’ятниці? Якщо так, зареєструйте домен з розширенням .blackfriday та створіть на ньому окремий сайт-візитку з акційними пропозиціями.

Конкурси

Пропонуєте конкурс, навколо якого ви хочете створити ажіотаж? Створіть домен з розширенням .win. Ви зможете використовувати URL-адресу, яку легко запам’ятати, для реклами конкурсу в соціальних мережах та інших маркетингових каналах.

Розширення доменів і цифрова реклама

Багато SEO спеціалістів кажуть, що розширення доменів, ймовірно, ще не впливають на пошукову оптимізацію, але вони можуть допомогти оптимізувати витрати на рекламу.

У статті для Search Engine Journal експерт з оптимізації пошукових систем Білл Гартцер рекомендує розглянути можливість використання загальних доменних імен верхнього рівня, наповнених ключовими словами, для кампаній Google AdWords.

Свою рекомендацію він заснував на позитивних результатах тестової кампанії AdWords, у якій використовувалися ті самі ключові слова, текст оголошення та цільові сторінки для спрямування трафіку на домен .com і водночас на домен .diamonds . Як він пояснює:

«Спочатку, коли ми вперше запускали рекламу, ми виявили, що ми отримали більше показів на оголошеннях .DIAMONDS, а кліки .DIAMONDS були дешевшими. Кліки по оголошеннях .COM були дорожчими, але, зрештою, вони приносили кращі конверсії. Однак через вісім місяців ми знову запустили ту саму рекламу та виявили, що кліки .DIAMONDS все ще дешевші, ніж використання доменного імені .COM. Але виявилося, що кліки .DIAMONDS окуповувалися краще».

Ще досить рано робити однозначні висновки, проте, можливо, варто спробувати провести цей експеримент для вашого бізнесу.

Вибір розширення домену за специфікою

Останню частину статті присвятимо вибору розширення домену залежно від галузі. Можливості для бізнесу у цьому плані майже безмежні.

Сфера громадського харчування

Нова група доменів, пов’язаних із їжею, може підняти ваш бізнес в Інтернеті. Причому варіанти є для всіх: власників барів та кав’ярень, ресторанів та піцерій, та навіть експертів-гурманів.

Назва вебсайту, яка закінчується на .bar, .beer, .catering, .coffee, .kitchen, .menu, .pizza, .recipes чи .restaurant, робить спеціалізацію бізнесу очевидною для аудиторії. Людям, які шукають подібні послуги чи контент в Інтернеті, буде швидше та простіше знайти вашу компанію. І головне — ці розширення домену настільки свіжі, що ви маєте чудову можливість отримати ім’я, яке підходить саме для вашого бізнесу.

Туристична сфера

Доменне розширення .vacations створене для компаній, які надають послуги у ніші туризму. Він не дуже зрозумілий українській аудиторії, але якщо ваш бізнес спрямований на англомовних користувачів, використовуйте його максимально сміливо! Наприклад, очевидно, що сайт romantic.vacations пропонує романтичний відпочинок, тож вірогідність користувацьких переходів на нього досить висока.

Навчання

Школи та навчальні центри тепер можуть реєструвати доменні розширення .school , .academy , .degree та інші, пов’язані з освітою. Доменне ім’я, яке закінчується на .school виділить воші онлайн-курси, дистанційну школу чи офлайновий навчальний заклад серед усіх інших, що змагаються за студентів в Інтернеті.

Приклад сайту онлайн-школи.

Займаюся онлайн діяльністю вже понад 10 років. Дуже зручно, що можна просувати своє прізвище як бренд за допомогою тематичного домену, просто додавши “online”.

З повагою
Володимир Слаква
https://slakva.online

Приклад дитячої школи в зоні top

Дитяча школа мистецтв kivi.top

ЗМІ

Змагатися за читача в умовах насиченого конкурентами ринку дуже складно. Доменне розширення .news трохи полегшує цю боротьбу завдяки натяку на конкретну спрямованість сайту. Поєднавши його з простою назвою, ви можете отримати лояльну аудиторію, які чітко розуміє, що їх чекає після переходу за адресою сайту. Ще одна перевага — універсальність: .news підходить як для блогерів-розслідувачів, так і для великих новинних порталів (всеукраїнських чи міжнародних).

Ексклюзивні спільноти

Інтернет-світ став ексклюзивнішим завдяки можливості ідентифікувати групи, сформовані навколо спільних пристрастей та інтересів. Найкращим рішенням у таких випадках є доменне ім’я з розширенням .club.

Воно ідеально підходить для:

  • груп та асоціацій;
  • роздрібних програм лояльності;
  • мережевих онлайн-груп;
  • спортивно-розважальних клубів або команд;
  • користувачів з особливими інтересами або хобі.

Приклад використання зони club для сайту з догляду за  домашніми тваринками.

Клуб любителів домашніх тварин www.pethouse.club

Домен виконує всю роботу: аудиторії не доведеться думати, що чекає їх за назвою сайту. Наприклад, сайт chess.club явно вказує на якусь спільноту гравців у шахи.

Що робити, якщо бажаного розширення домену не існує?

Щодня з’являються нові розширення. Наприклад, у 2021 році вийшли такі варіанти, як .skin, .beauty, .spa, .makeup та багато інших. Тож варто відстежувати зміни та вчасно зареєструвати ім’я.

Якщо ви не можете знайти потрібне розширення домену, оберіть схоже ключове слово. Наприклад, якщо ви прагнете мати розширення .food, але його не існує, варто тимчасово погодитися на .cooking.

Хороша новина полягає в тому, що зі зростанням популярності доменів верхнього рівня буде з’являтися більше. Хто знає, скільки їх буде випущено до кінця десятиліття чи навіть до кінця цього року? Відстежуйте зміни та будьте на крок попереду!

Підписуйтесь на наш телеграм-канал https://t.me/freehostua, щоб бути в курсі нових корисних матеріалів.

Дивіться наш канал Youtube на https://www.youtube.com/freehostua.

Ми у чомусь помилилися, чи щось пропустили?

Напишіть про це у коментарях, ми з задоволенням відповімо та обговорюємо Ваші зауваження та пропозиції.

Дата: 02.05.2023
Автор: Євген
Голосування

Авторам статті важлива Ваша думка. Будемо раді його обговорити з Вами:

comments powered by Disqus
navigate
go
exit
Дякуємо, що обираєте FREEhost.UA