Стаття також доступна російською (перейти до перегляду).
Зміст
- Причини утворення доменів-дублерів та їх шкідливі наслідки
- Шляхи захисту прав власника домену у випадку їх порушення
- Рекомендації щодо реєстрації домену та торговельної марки
- Висновки
Розвиток e-commerce призвів до появи нових ризиків для ведення сучасного бізнесу. Зокрема, це стосується різних способів дублювання доменного імені веб-сайту, на котрому «зав’язаний» увесь online-бізнес компанії. При цьому компанія може втратити все – репутацію, клієнтів і, нарешті, доходи. Спробуємо розглянути можливі шляхи, як убезпечити себе і свій бізнес від подібних «сюрпризів» від конкурентів, а також відстояти свої права у разі виникнення неприємного прецеденту.
Причини утворення доменів-дублерів та їх шкідливі наслідки
Виникненню сайтів-дублерів в значній мірі сприяє організація доменного простору, що дозволяє мати в різних доменних зонах (.com, .info, .ua, .biz та інш.), навіть, повністю однакові доменні імена. Кожна зона має свій окремий доменний реєстр, котрий обслуговується власним авторитативним DNS-сервером. І тому дублікати усуваються лише у межах однієї зони. Таким чином, стає можливим існування сайтів з однаковими назвами, наприклад, mobile.com та mobile.biz.
Діючими правилами Інтернет-корпорації ICANN та правилами доменного реєстру вказана ситуація не забороняється, а значить, є дозволеною. Однак, для власників обох бізнесів спричиняє значні втрати, оскільки не один з них повноцінно функціонувати не зможе.
В основному це пов’язано із впливом людського фактору, оскільки часто відвідувачі не запам’ятовують скорочені назви доменних зон, а лише назву веб-ресурсу, наприклад, mobile чи auto. І тому при пошуковій видачі посилань на вказані веб-ресурси користувачі будуть відвідувати їх обидва, «розпорошуючи» при цьому клієнтську базу кожного з бізнесів.
Ми навели одну з базових та «законних» причин існування ризиків утворення доменів-дублерів. Однак у сучасному світі існує величезна конкуренція між усіма суб’єктами підприємницької діяльності, котра спонукає недобросовісних власників бізнесу ставати на шлях порушення «правил гри». Один з таких шляхів – створення схожих назв сайтів у тій самій або іншій доменній зоні. Достатньо лише додати або замінити один чи два символи у назві, і сайт-дублер готовий!
У якості прикладу можна навести два сайти, котрі належать до національної доменної зони .UA – divan.ua та divani.ua. Посилання на них можна знайти у пошуковій видачі по ключовому слову «дивани» (див. скриншот).
На перший з них можна потрапити за адресами divan.ua, та divan.com.ua. На другий лише за адресою divani.ua, домен другого рівня з тією ж назвою виявився заблокованим. Обидва домени зареєстровані у якості торговельних марок. Це випливає з того, вони знаходяться в доменній зоні .UA, де, як відомо, вказана умова є обов’язковою.
У пошуковій видачі посилання на вказані веб-ресурси стоять поруч на першій сторінці. Це яскравий приклад того, як «розпорошуються» клієнтські бази обох бізнесів у випадку схожих назв сайтів.
Скриншоти головних сторінок вказаних сайтів наведені нижче.
Ймовірніше за все ці два сайти є конкурентами, котрі повинні якось разом співіснувати в українському секторі Інтернету.
Отже, є очевидною наявність певної недосконалості в організації національного доменного простору.
Таким чином, можна виділити дві основні причини появи сайтів-дублерів:
- Організаційні та технічні недосконалості в організації доменного простору;
- Навмисне створення схожих доменів на підставі конкурентної боротьби.
Незалежно від причини виникнення прецеденту, необхідно намагатися якнайскоріше усунути небезпеку для свого бізнесу, щоб мінімізувати неминучі втрати. І тому нижче ми розглянемо можливі варіанти вирішення цієї проблеми.
Шляхи захисту прав власника домену у випадку їх порушення
У випадку виявлення порушень стосовно власного сайту слід невідкладно вжити ряд заходів для їх усунення. За їх результатами, зазвичай, приймаються рішення для подальших дій, котрі можуть бути різними. Увесь процес захисту умовно можна розбити на кілька етапів:
- Первинні заходи;
- Досудове Адміністративне провадження;
- Судовий розгляд.
Розглянемо вказані етапи більш детально.
Первинні заходи
Дії на цьому етапі направлені на фіксацію прецеденту та негайне припинення (хоча б тимчасове) вчиненого порушення шляхом перемовин безпосередньо із порушником та Адміністрацією компаній, котрі забезпечують роботу його веб-ресурсу. І тому тут можна виділити наступні кроки:
- Зафіксувати незаконні дії шляхом збереження посилання на сайт-дублер зі створенням та збереженням відповідних скриншотів;
- Відправити звернення до недобросовісного конкурента з проханням припинити порушення ваших прав, контакти можна знайти на його сайті;
- Відправити скаргу до Реєстратора домену та / або хостинг-провайдера сайту порушника із вимогою блокування ресурсів.
У випадку, якщо вживані вами заходи не призвели до позитивних результатів, слід переходити до наступного етапу захисту.
Досудове Адміністративне провадження
Якщо попередній етап не дав позитивних результатів можно звернутися із заявою до Всесвітньої організації інтелектуальної власності (WIPO) або її представників. У такому разі ви повинні мати зареєстрований торговельний знак, назва якого співпадає із вашим доменом.
У випадку, якщо сайти знаходяться в національній доменній зоні .UA, такий розгляд буде відбуватися відповідно до процедури UA-DRP.
Підставою для задоволення звернення може стати порушення конкурентом одного із зазначених у вказаному документі правил:
- Близька схожість домену до зареєстрованої вами торговельної марки;
- Порушник не має ніяких законних інтересів на використання ресурсу;
- Ресурс використовується недобросовісно.
Розгляд справи може тривати кілька місяців. Якщо хоча б одна із зазначених підстав буде підтверджена результатами подальшого розгляду фахівцями WIPO, сайт конкурента буде заблокований і ви знову отримаєте подальші перспективи для розвитку свого бізнесу.
Якщо ж розгляд справи зайшов у глухий кут, вам нічого не залишається, як перейти до наступного етапу захисту своїх прав та інтересів.
Судовий розгляд
Це найбільш складний, витратний та довготривалий етап, котрий передбачає збір значних обсягів доказової бази та вкладення у справу власних коштів.
Розгляд справи може тривати роками і тому слід добре поміркувати, перш ніж починати процес, оскільки Феміда, як відомо, річ непередбачувана. Однак, у випадку позитивного вирішення питання можна отримати доволі значні кошти матеріальної компенсації.
Для того, щоб уникнути ускладнень, пов’язаних із захистом ваших законних прав та інтересів, краще взагалі не потрапляти в ніяку халепу. Але для цього слід уважно віднестися до самого першого етапу створення бізнесу – реєстрації домену та торговельної марки. Нижче буде наведено ряд рекомендацій з цього приводу.
Рекомендації щодо реєстрації домену та торговельної марки
Як відомо, набагато легше передбачити появу проблеми, ніж потім боротися з її наслідками. Тому спробуємо у стислому вигляді надати рекомендації, щоб уникнути появи проблем, пов’язаних із дублюванням вашого веб-ресурсу та іншими порушеннями.
Зазвичай, будь-який онлайн-бізнес починається з реєстрації доменного імені сайту і лише іноді торговельної марки. Однак, на нашу думку, доцільно спочатку зареєструвати торговельну марку у вигляді назви, котра у подальшому стане іменем домену для вашого сайту. Після її реєстрації використання назви у Інтернет-мережі, телеефірі та будь-якій іншій рекламній площадці стане можливим лише з вашого дозволу.
Перед обранням торговельного знаку для свого бізнесу слід переконатися, що визначена назва ще не зареєстрована в базі Укрпатенту – Державної системи правової охорони інтелектуальної власності. Вказаний веб-ресурс має відповідний інструментарій для здійснення повноцінного пошуку по актуальній базі зареєстрованих торговельних знаків (див. скриншот).
Наступним та найбільш важливим етапом у виборі назви торговельної марки є підбір потрібних класів та кодів у відповідності до класифікації МКТП (Міжнародна класифікація товарів і послуг для реєстрації знаків). Це пов’язано з тим, що правовий захист на обрану назву буде діяти лише у межах визначеного класу. І тому важливо врахувати всі «за» та «проти», щоб прийняти безпомилкове рішення. Реєструвати торгову марку бажано в текстовому вигляді, тоді під час її порівняння з ім'ям домену точно не буде виникати протиріч.
Для прикладу, скористаємося формою пошуку класів для реєстрації нашої торговельної марки із назвою «меблі» (див. скриншот).
За результатами пошуку були знайдені класи, в опису яких присутнє слово «меблі».
Було знайдено кілька сторінок інформації, однак завдяки наявності з правого боку форми зі списком класів із зазначеною кількістю входжень ключового слова, ми змогли швидко знайти клас, котрий містить найбільшу кількість входжень – це 20-й клас. Саме з нього ми будемо обирати потрібні коди для реєстрації свого торговельного знаку.
Слід зазначити, що класифікація МКТП є Міжнародною та стосується усіх членів Ніццької угоди, підписаної усіма країнами – учасницями ще у середині двадцятого століття. І тому зареєстрована марка буде охоронятися законом на території усіх країн – учасниць, що сприяє підвищенню загального рівня її захисту.
Перед прийняттям кінцевого рішення по обранню назви для торговельної марки слід переконатися, що в мережі не існує веб-ресурсів з дуже схожими назвами. Для цього можна скористатися можливостями бази Реєстру доменних імен, підключитися до якої можна за допомогою спеціальної форми на сайті Реєстратора (див. скриншот).
Ввівши у пошуковій формі назву домену, можна визначити, чи вільна вона у обраній зоні. Наприклад, за результатами обробки запиту наша назва mebli.com.ua виявилася зайнятою (див. скриншот). Замість того, програма запропонувала обрати домен із такою ж назвою у зоні .co.ua.
Таким же шляхом можна визначити наявність схожих доменів із подібними до нашої назвами у різних зонах. Схожими можна вважати домени, назви котрих відрізняються одним чи двома знаками. Це унебезпечить вас у подальшому від можливих позовів з боку власників конкурентних веб-ресурсів.
Окрім того, ім’я бажано щоб було односкладовим, коротким та однозначним, що у подальшому виключить його багатозначне трактування.
Висновки
Ми могли переконатися, що вибір торговельної марки для свого бізнесу, а разом з ним і назви домену для свого веб-ресурсу є задачею нетривіальною, котра потребує комплексного підходу, що, зокрема, передбачає:
- Детальне вивчення класифікації МКТП;
- Вивчення вмісту баз даних Укрпатенту та Реєстру доменних імен;
- Прийняття комплексного рішення із врахуванням отриманих результатів.
У разі прийняття правильного рішення ми можемо отримати веб-ресурс із значним рівнем правового захисту, хоча, навіть і у цьому випадку треба бути завжди насторожі, враховуючи недосконалості у організації доменного простору, про що зазначалося вище.
Реєстратор доменів FREEhost.UA пропонує реєстрацію домену .UA. З доменом Ви отримуєте електронну пошту, 4 надійні DNS сервери в різних країнах, зручний інтерфейс керування доменом з можливістю створити паркову сторінку, або редірект. Якщо Вам потрібна допомога у реєстрації торгових марки, звертайтеся у наш відділ продажу і ми надамо Вам контакти наших партнерів які спеціалізуються на реєстрації ТМ саме для таких випадків.
Підписуйтесь на наш телеграм-канал https://t.me/freehostua, щоб бути в курсі нових корисних матеріалів.
Дивіться наш канал Youtube на https://www.youtube.com/freehostua.
Ми у чомусь помилилися, чи щось пропустили?
Напишіть про це у коментарях, ми з задоволенням відповімо та обговорюємо Ваші зауваження та пропозиції.
Дата: 07.10.2024 Автор: Олександр Ровник
|
|
Авторам статті важлива Ваша думка. Будемо раді його обговорити з Вами:
comments powered by Disqus